MARY SEMINAR___
Part 03/08
- Stephen Bohr
Mary the Rival of Jesus
Dibuka
dengan doa.
The
title of our study for this evening is “Mary the Rival of Jesus”, and basically
I would like to begin by mentioning some of the things that we studied in our
first lecture, about what the Bible has to say about Mary. And the reason I am
handling my notes is because I am going to be reading several statements this
evening, and I would like to have these in hand because they are very, very
important.
Judul
pelajaran kita malam ini ialah “Maria, saingan Yesus”, dan pada dasarya saya
ingin mulai dengan menyebutkan beberapa hal yang telah kita pelajari dalam
ceramah kita yang pertama, tentang apa yang dikatakan Alkitab mengenai Maria.
Dan mengapa sekarang saya memegang catatan saya ialah karena saya akan
membacakan beberapa pernyataan malam ini, dan saya mau catatan ini ada di
tangan saya karena ini sangat, sangat penting.
Let’s review what we have
studied about Mary.
First
of all the Bible says she was a great
woman, no doubt about that, God chose the best available. We have no record
whatsoever about the birth of Mary, where she was born, to whom she was born, or
how she was born. We know that she was from David’s line, we know that she
actually had royal blood in her veins. We also noticed that Mary needed a
Savior because “she rejoiced in the Lord,
her Savior.” We also noticed that there is no
record whatsoever of her conception, or of her birth, there is no idea that she
was conceived immaculately and that she never sinned. Scripture does not
address that issue at all. We also don’t find anywhere in Scripture that she
was a virgin after Jesus was born, in other words, that she was perpetually a
virgin. We know from Scripture that technically speaking she was not the mother
of God, because Jesus was her Creator, Jesus existed before she did. We also
noticed that Mary was not “full of grace” but she was “the highly favored one”,
that is the proper translation, in other words, she wasn’t full of favors to
give to people, she was actually favored by God. We also notice that the last
reference to Mary in Scripture is in Acts 1:14, where she is in the upper room
with the apostles on the day of Pentecost. There is no record of Mary’s death,
shouldn’t surprise us because we don’t have the record of most of the deaths of
the apostles either, and many other heroes in Scripture. So the last reference
to Mary is in Acts 1:14. There is nothing in Scripture about her ascending to
heaven after her death and after her body not seeing corruption. The Bible
simply is silent on anything like this.
Mari
kita ulangi apa yang telah kita pelajari tentang Maria.
Pertama-tama
Alkitab berkata Maria adalah perempuan yang hebat, tidak diragukan lagi. Allah
telah memilih yang terbaik dari yang ada. Tidak ada catatan apa pun mengenai
kelahiran Maria, di mana dia dilahirkan, siapa orangtuanya, atau bagaimana
kelahirannya. Kita tahu dia berasal dari keturunan Daud, kita tahu bahwa dia
memiliki darah biru. Kita juga menyimak bahwa Maria membutuhkan seorang
Juruselamat karena dia “bersukacita dalam Allah,
Juruselamatnya” [Lukas
1:47]. Kita juga
melihat bahwa tidak ada catatan apa pun tentang pembuahannya, atau
kelahirannya, tidak ada konsep bahwa dia dibuahi tanpa dosa dan dia tidak
pernah berbuat dosa. Kitab Suci sama sekali tidak menyinggung isu tersebut.
Juga tidak ditemukan di mana pun dalam Kitab Suci bahwa Maria tetap perawan
setelah kelahiran Yesus, dengan kata lain, bahwa dia selamanya seorang perawan. Kita tahu dari Kitab Suci bahwa
secara teknis dia bukanlah ibu Allah, karena Yesus adalah Penciptanya, Yesus
sudah ada sebelum Maria. Kita juga tahu bahwa Maria tidak “penuh kasih karunia” tetapi dia adalah “yang sangat disayangi” itulah terjemahan yang seharusnya.
Dengan kata lain, Maria bukan penuh kasih karunia yang bisa diberikannya kepada
umat, melainkan dia yang disayangi Allah. Kita juga menyimak bahwa referensi
yang terakhir tentang Maria terdapat di Kisah 1:14 saat dia berada di ruang atas
bersama para rasul pada hari Pentakosta. Tidak ada catatan tentang kematian
Maria, yang tidak mengherankan karena tidak ada catatan juga tentang kematian mayoritas
rasul-rasul dan pahlawan-pahlawan di Kitab Suci. Jadi referensi terakhir
tentang Maria ada di Kisah 1:14. Dalam Kitab Suci tidak ada catatan tentang
kenaikannya ke surga setelah kematiannya, dan bahwa tubuhnya tidak mengalami
pembusukan. Alkitab semata-mata bungkam tentang hal-hal seperti ini.
Now,
I would like to dedicate the next several minutes to portray for you the
biblical picture of Jesus, who Jesus was. And I am going to be referring to a
lot of Bible verses. I am not going to
be able to read them because they are too many, and our time constrains will
not allow us to read all of these verses, but I will share with you the content
of each verse.
·
John 1:3 tells us that Jesus was
the Creator of all things. All things were made through Him, and
without Him was nothing made, that was made.
· We also know that Jesus was born the Holy One according to
Luke 1:35, He is called “that holy thing” in other words, He was holy from the moment of His birth.
· We also know from Hebrews 4:15 that Jesus during His life was tempted
in all things and yet He never sinned not even once.
· We also know from John 1:14 that Jesus was full of grace and truth.
So we know that Jesus definitely was full of grace.
· We also know from John 1:14 that Jesus was born with our flesh.
The Bible says “the Word was made flesh
and dwelt among us” in other words, He was
our brother, He had our flesh.
· We also know from John 3:16 that the Father gave His only
begotten Son, in other words, the Son was given by God the Father.
You are going to see in a few moments the reason why I am
referring to all of these things, most of us probably already know them, but
you are going to understand in a few moments why I’m bringing all of these
things to you.
· We also noticed in the gospels that Jesus was a very loving,
benevolent person, He healed the sick, He cast out devils, He gave
encouragements, He forgave sinners. In other words, He was someone that people could
approach, someone who people could love.
· Also we are told in Hebrews 7:23-24 that Jesus is our High Priest. In
fact in the book of Hebrews He is called our only High Priest.
· In 1 John 1:21 the Bible tells us that Jesus is our Advocate before the Father.
That’s very, very important.
· 1 Timothy 2:5 Paul says Jesus is our only intercessor, we have “one intercessor between God and man, Jesus Christ the man.” And that’s corroborated by Hebrews 7:25.
· We are also told in Acts 4:12 that there is no name given under
heaven, whereby we might be saved except in the name of Jesus. And that is
corroborated by Matthew 1:21 where His name is called Immanuel because He will
save the people in this world from their sins.
· We also notice in Scripture Hebrews 9:26 that Jesus sacrificed
Himself, He was not sacrificed by any priest, He was not sacrificed by any
person, He
offered His own sacrifice, according to Scripture.
· Also we are told in John 1:51 that Jesus is the ladder between heaven and earth.
· We are told in John 16:26-27 that we are to pray to the Father in the name of
Jesus.
· We also noticed in John 1:18 that no one had ever seen God,
Jesus Christ has made Him known. In other words, we come to know God the Father through
Jesus Christ.
· We noticed also in Hebrews 2:17-18 that Jesus helps us when we are tempted.
In that He was tempted, He is powerful also to help those who are tempted.
· John 14:6 tells us that Jesus is the
Way, the Truth and the Life, no one comes to the Father except through Jesus.
· In John 10:9 Jesus is called “the door” which we must enter
through in order to be saved.
· In Isaiah 11:1 Jesus is called “the Rod of Jesse”.
· In Ephesians 1:7 Jesus is called “the only Redeemer”, He has
redeemed us through His blood.
· In Hebrews 6:18 we are told we are to flee to Jesus for refuge.
· In Hebrews 4:15 once again we have the idea that Jesus gives
us power to overcome temptation. In that He was tempted, He is able to
help those who are tempted.
· Psalm 84:11 refers to Jesus as the sun, in fact Jesus spoke of
Himself as the Light of the world, referring to the sun.
· In Colossians 3:3-4, Jesus is called “our life”.
· In 2 Corinthians 3:18 we are told that by beholding Jesus we are changed into
His likeness.
· In 1 John 2:2 we are told that Jesus is our propitiation with the Father,
in other words, Jesus is the One who stands between us and God.
· Psalms 23:4 says that when we walk through the valley of the
shadow of death we will fear no evil for the Lord is with us. In other words, the Lord
comforts us when we face death.
· Philippians 4:13 speaks of Jesus as being Omnipotent. He is able to help
those who come to Him to overcome sin and to do deeds of omnipotence, it says
there “I can do all things through Christ who strengthens me.”
· Revelation 22:16 calls Jesus “the star”.
· 1 Corinthians 15:45 Jesus is called “the last Adam”.
· In Genesis 3:15 we are told
that Jesus
would crush the head of the serpent.
· In Exodus 13:21-22 we are told that Jesus was in the
pillar of cloud and He was in the pillar of fire in the wilderness
guiding Israel.
· In Luke 10:17 we are told that through the power of the name of Jesus,
demons can be cast out.
· John 4:13-14 tells us that Jesus is the fountain of living water,
in other words, He is the aqueduct if you please.
· In Ephesians 2:14 Jesus is called “our peace”.
· In Psalm 144:2 Jesus is called “our fortress” and “our refuge”.
· In John 12:32-33, we are told that Jesus draws all men like a magnet to Himself.
· In Romans 6:23 we are told that Jesus is the One who gives
eternal or everlasting life.
· 1 Timothy 1:1 tells us that Jesus is our hope.
· Revelation 5:11-13 tells us that Jesus is worthy to be praised by all of
the heavenly beings, all of the angels, and all of the inhabitants of other
worlds in the heavenly realms.
· And in Romans 8:34 we are told that Jesus died, He resurrected, He ascended
body and soul and He is seated at the right hand of God and that His
body saw no corruption in the grave.
Nah,
saya ingin memakai beberapa menit berikutnya untuk menggambarkan Yesus menurut
Alkitab, siapa Yesus itu. Dan saya akan mengutip banyak ayat Alkitab. Saya
tidak punya waktu untuk membacakan ayat-ayat itu karena begitu banyaknya, dan
keterbatasan waktu tidak memungkinkan kita membaca semua ayat itu, tetapi saya
akan membagikan isi setiap ayat.
·
Yohanes
1:3 menceritakan kepada kita bahwa Yesus adalah Pencipta segala sesuatu. Semua diciptakan
melalui Dia, dan tanpa Dia tidak ada apa pun yang tercipta, diciptakan
· Kita juga tahu Yesus dilahirkan kudus,
menurut Lukas 1:35, dengan kata lain, Dia disebut “Yang Kudus” . Dia sudah kudus dari lahirNya.
· Kita juga tahu dari Ibrani 4:15 bahwa
selama hidupNya Yesus dicobai
dalam segala hal, namun Dia tidak pernah berbuat dosa, tidak
satu kali pun.
· Kita juga tahu dari Yohanes 1:14, bahwa
Yesus itu penuh kasih karunia dan
kebenaran. Jadi kita tahu bahwa Yesus sungguh-sungguh penuh
kasih karunia.
· Kita juga tahu dari Yohanes 1:14 bahwa
Yesus dilahirkan dengan kedagingan kita. Alkitab berkata bahwa “Firman itu telah menjadi daging dan diam di antara
kita”, dengan kata lain
Dia menjadi saudara kita, Dia memiliki kedagingan kita.
· Kita juga tahu dari Yohanes 3:16 bahwa
Bapa mengaruniakan satu-satunya AnakNya, dengan kata lain, Anak itu dikaruniakan oleh Allah Bapa.
Kita akan melihat sebentar lagi mengapa
saya mengacu kepada semua hal ini. Kebanyakan kita sudah tahu tentang semua ini,
tetapi kalian akan segera paham mengapa saya menyodorkan semua hal ini kepada
kalian.
·
Kita
juga melihat di kitab-kitab Injil bahwa Yesus adalah pribadi yang murah hati,
Dia menyembuhkan yang sakit, Dia mengusir roh-roh jahat, Dia membesarkan hati,
Dia mengampuni orang-orang berdosa. Dengan kata lain, Dia itu mudah didekati,
mudah disayangi orang.
· Juga di Ibrani 7:23-24 dikatakan bahwa
Yesus adalah Imam Besar kita.
Bahkan di kitab Ibrani Dia disebut satu-satunya Imam Besar kita.
· Di 1 Yohanes 1:21 Alkitab mengatakan
bahwa Yesus adalah Pembela kita di
hadapan Allah Bapa. Itu amat sangat penting.
· 1 Timotius 2:5, Paulus berkata Yesus
adalah satu-satunya pengantara kita,
kita punya satu “pengantara antara Allah dan manusia yaitu Manusia Kristus Yesus,”
dan itu dikuatkan oleh Ibrani 7:25.
· Kisah 4:12 mengatakan kepada kita bahwa
tidak ada nama di bawah kolong langit yang dengannya kita bisa selamat, kecuali
nama Yesus. Dan itu dikuatkan oleh Matius 1:21 di mana namaNya disebut Imanuel karena Dia akan
menyelamatkan umatNya di dunia ini dari dosa-dosa mereka.
· Kita juga melihat dari Kitab Ibrani 9:26
bahwa Yesus mempersembahkan Diriya sebagai kurban, Dia tidak dipersembahkan
oleh imam mana pun, Dia tidak dipersembahkan oleh manusia siapa pun. Menurut
Kitab Suci, Dia mempersembahkan
DiriNya sebagai kurban.
· Juga kita diberitahu di Yohanes 1:51
bahwa Yesus adalah tangga antara Surga
dan bumi.
· Kita juga diberitahu di Yohanes 16:26-27
bahwa kita harus berdoa kepada Allah
Bapa dalam nama Yesus.
· Kita juga melihat di Yohanes 1:18 bahwa
tidak ada seorang pun yang pernah melihat Allah. Yesus Kristus yang telah
menyatakanNya. Dengan kata lain, kita
bisa mengetahui Allah Bapa melalui Yesus Kristus.
· Kita juga melihat di Ibrani 2:17-18
bahwa Yesus membantu kita saat
kita dicobai, oleh karena Dia pernah dicobai, Dia punya kuasa
untuk membantu mereka yang dicobai.
·
Yohanes
14:6 mengatakan bahwa Yesus itulah Jalan, Kebenaran dan Hidup, tidak ada yang datang kepada
Bapa selain melalui Yesus.
·
Di
Yohanes 10:9 Yesus disebut “pintu”
yang harus kita masuki supaya boleh diselamatkan.
· Di Yesaya 11:1 Yesus disebut “tunas (batang) Isai”.
· Di Efesus 1:7 Yesus disebut “satu-satunya Penebus”,
Dia telah menebus kita melalui darahNya.
· Di Ibrani 6:18 kita diberitahu bahwa
kita harus lari kepada Kristus untuk perlindungan.
·
Di
Ibrani 4:15 sekali lagi kita mendapatkan konsep bahwa Yesus memberi kita kuasa
untuk mengatasi pencobaan, karena Dia pernah dicobai, Dia sanggup membantu mereka yang dicobai.
· Mazmur 84:11 menyebut Yesus sebagai matahari, bahkan
Yesus menyebut Dirinya sebagai Terang dunia, mengacu kepada matahari.
· Di Kolose 3:3-4, Yesus disebut “hidup kita.”
·
Di 2
Korintus 3:18 kita diberitahu bahwa dengan memandang
Yesus kita diubahkan menjadi serupa denganNya.
· Di 1 Yohanes 2:2 kita diberitahu bahwa
Yesus adalah pendamaian kita
dengan Allah Bapa, dengan kata lain Yesus-lah yang berdiri di
antara kita dan Allah.
· Mazmur 23:4 berkata bahwa saat kita
berjalan melalui lembah bayang-bayang maut, kita tidak takut akan yang jahat
karena Tuhan menyertai kita. Dengan kata lain, Tuhan yang menghibur kita pada saat kita menghadapi
kematian.
·
Filipi
4:13 berbicara tentang Yesus sebagai Yang Mahakuasas. Dia sanggup membantu mereka yang datang kepadaNya untuk
mengalahkan dosa dan melakukan pekerjaan yang mahakuasa.
Dikatakan di sana, “Segala perkara dapat kulakukan melalui Kristus yang memberi kekuatan
kepadaku.”
·
Wahyu
22:16 menyebut Yesus “bintang”.
· 1 Korintus 15:45 Yesus disebut “Adam yang terakhir”.
· Di Kejadian 3:15 kita diberitahu bahwa Yesus yang akan meremukkan
kepala ular.
· Di Keluaran 13:21-22 kita diberitahu
bahwa Yesus ada dalam tiang awan
dan Dia ada dalam tiang api di padang belantara memimpin bangsa
Israel.
· Di Lukas 10:17 kita diberitahu bahwa
melalui kuasas nama Yesus,
roh-roh jahat bisa diusir keluar.
· Yohanes 4:13-14 mengatakan kepada kita
bahwa Yesus adalah sumber air hidup,
dengan kata lain Dia adalah salurun air.
· Di Efesus 2:14 Yesus disebut “pendamai kita”.
· Di Mazmur 144:2 Yesus disebut benteng kita dan perlindugan
kita.
· Di Yohanes 12:32-33 kita diberitahu
bahwa Yesus menarik semua
manusia seperti magnit kepada DiriNya.
· Di Roma 6:23 kita diberitahu bahwa
Yesus-lah yang mengaruniakan hidup
kekal atau hidup abadi.
· 1 Timotius 1:1 memberitahu kita bahwa
Yesus adalah harapan kita.
· Wahyu 5:11-13 mengatakan kepada kita
bahwa Yesus itu layak dipuji
oleh semua makhluk surgawi, semua malaikat, dan semua penghuni dunia-dunia lain
di seluruh alam semesta raya.
·
Dan di
Roma 8:34 kita diberitahu bahwa Yesus sudah mati, Dia sudah bangkit, dan Dia naik ke Surga dengan tubuh jasmaniNya dan
Dia duduk di tangan kanan Allah Bapa, dan bahwa tubuhNya tidak mengalami
pembusukan dalam kubur
Now
you ae probably saying, “Pastor Bohr, we knew all of this. We knew all of these
things about Jesus.”
And
I’m sure that you did. Why have I taken the time to mention all of these
verses? For the simple reason that now I am going to share with you: the fact
that the
Roman Catholic church attributes to Mary everything that the Bible attributes
to Jesus. In fact I’d like to read you a statement from the writings of
St. Alphonsus Liguori who lived in the 17th century, on page 407 of
his book The Glories of Mary, he gives us
the principle that he applies to teach that Mary has to be equal to Jesus in
everything. Here’s the statement: “But God was pleased that Mary should in all things resemble
Jesus;…” now, where is that in the Bible? No where! It’s a declaration
of Liguori. “…But God was pleased that Mary should in all
things resemble Jesus; and as her Son died, it was becoming that the mother
should also die.”
Now,
you’ll always find in the writings of Roman Catholic writers expressions such
as “it was fitting”, “it was necessary”, “it was befitting that the mother
experience the same as the Son”. But we are going to notice, that in Roman
Catholic theology what actually happens, is that Mary has become the
rival of Jesus, Mary has overshadowed Jesus and has taken away the glory which belongs
to Him alone.
Mungkin
kalian berkata, “Pastor Bohr, kami sudah tahu semua ini. Kami sudah tahu semua
ini tentang Yesus.”
Dan
saya yakin kalian tahu. Mengapa saya susah-susah berbicara tentang ayat-ayat
itu? Semata-mata demi apa yang akan saya bagikan kalian sekarang: faktanya
bahwa gereja Roma Katolik mengatributkan kepada
Maria semua yang diatributkan Alkitab
kepada Yesus. Bahkan saya ingin kalian membaca suatu
pernyataan dari St. Alphonsus Liguori yang hidup di abad ke-17, dari bukunya The Glories of Mary, hal. 407, dia
menyampaikan prinsip yang diberlakukannya dalam mengajarkan bahwa Maria harus sejajar dengan Yesus
dalam segala hal. Inilah pernyataannya: “Tetapi
Allah merasa puas bahwa Maria dalam segala hal harus menyerupai Yesus…” nah, di mana ada pernyataan demikian
dalam Alkitab? Tidak ada! Itu adalah deklarasi Liguori. “…Tetapi Allah merasa puas bahwa Maria dalam segala hal harus
menyerupai Yesus; dan sebagaimana Anaknya mati, selayaknya juga si ibu harus
mati.”
Nah,
dalam tulisan-tulisan para penulis Roma Katolik, kita selalu bertemu dengan
ungkapan “selayaknya ~ ”, “harus terjadi ~ ”, “sepantasnya si ibu mengalami hal
yang sama sebagaimana Sang Anak.” Tetapi kita akan melihat bahwa dalam theologi Roma Katolik,
yang sesungguhnya terjadi ialah Maria telah menjadi pesaing Yesus, Maria menutupi Yesus dan
telah merampas kemuliaan yang semata-mata milikNya Sendiri.
Now,
I am going to read you several statements from an author, a very famous author
of the Roman Catholic church. His name is St. Alphonsus Liguori. I’m going to tell
you a few things about him so that you know why I am going to take so many
quotations from his writings.
He
lived in the 17th century. He wrote 22 volumes that have been
published so far, 22 books in other words. He was canonized as a saint of the
Roman Catholic church in 1839 by Pope Gregory XIV. He has been called a Doctor
of the church, I don’t know if you are aware but the Roman Catholic church has 32
doctors in its almost 2000 years’ history. And these are the
individuals who are the most authoritative writers in the history of the Roman Catholic
church. He was actually declared a doctor of the church by Pope Pius
IX. One of the books that he wrote is called The
Glories of Mary, and that’s the book that I am going to quote from
extensively in our study today.
Sekarang
saya akan membacakan beberapa pernyataan dari seorang penulis, yang sangat
terkenal, dari gereja Roma Katolik. Namanya St. Alphonsus Liguori. Saya akan memberitahukan beberapa hal tentang
dirinya agar kalian mengerti mengapa
saya telah mengambil begitu banyak kutipan dari tulisannya.
Dia
hidup di abad ke-17. Dia telah menulis 22 jilid yang telah diterbitkan sampai
sekarang, dengan kata lain 22 buku. Dia telah dikanonisasi gereja Roma Katolik
oleh Paus Gregori XIV di tahun 1839 menjadi seorang “santo” [orang suci]. Dia
disebut sebagai seorang Doktor gereja. Entah kalian tahu atau tidak, tetapi gereja Roma Katolik memiliki 32
Doktor dalam sejarahnya yang hampir 2000 tahun, dan mereka ini
adalah individu-individu yang
paling berbobot tulisannya dalam sejarah gereja Roma Katolik.
St. Alphonsus Liguori telah dinyatakan sebagai Doktor gereja oleh Paus Pius IX.
Salah satu buku yang ditulisnya berjudul The
Glories of Mary [= Kemuliaan Maria], dan buku inilah yang akan banyak saya
kutip dalam pelajaran kita hari ini.
Now,
you might be thinking, “Well, what you’d find in this book is simply the
opinion of St. Alphonsus Liguori, it’s just the opinion of one man about Mary.”
Less you think that, allow me to share with you, that this book does not
contain merely Liguori’s opinions. In fact the book is composed of a collection
of the best writings of the early church fathers, of the doctors and of the
saints of the Roman Catholic church about Mary. In other words, it is a
compendium of the Roman Catholic wisdom about Mary from the early church all
the way till the times of the 17th century when Liguori lived.
Notice
the reasons that Liguori gives for writing this book The Glories of Mary. He says this, “I endeavor to collect from as many authors as I can lay my
hands on, the choicest passages extracted from fathers and theologians, and
those which seem to me to be the most to the point, and I put them together in
this book. In order that the devout may with little trouble and expense be able
to inflame themselves with the love of Mary, and more particularly to furnish
the priests with matter for their sermons wherewith to excite others to
devotion towards this Divine
Mother.”
Nah,
mungkin kalian berpikir, “Yah, apa yang ada di dalam buku itu kan semata-mata
pendapat St. Alphonsus Liguori, itu cuma pendapat satu orang tentang Maria.”
Seandainya kalian berpikir demikian, izinkan saya membagikannya kepada kalian,
buku tersebut tidak hanya berisikan pendapat Liguori. Bahkan buku ini terdiri
atas koleksi tulisan-tulisan terpenting bapak-bapak gereja mula-mula,
tulisan-tulisan para Doktor dan para Santo dari gereja Roma Katolik tentang
Maria. Dengan kata lain, buku ini merupakan ringkasan ajaran-ajaran gereja Roma
Katolik tentang Maria dari masa gereja mula-mula hingga abad ke-17 saat Liguori
hidup.
Perhatikan
alasan-alasan yang diberikan Liguori mengapa dia menulis buku The Glories
of Mary ini. Dia berkata demikian, “Saya
berusaha mengumpulkan dari sebanyak mungkin penulis yang bisa saya peroleh,
kutipan-kutipan terbaik yang diambil dari para bapak dan theolog, dan dari
mereka yang menurut saya yang tulisannya paling jelas, dan saya kumpulkan
semuanya dalam buku ini, supaya mereka yang benar-benar taat tidak susah-susah
dan harus mengeluarkan banyak biaya untuk mengobarkan dalam diri mereka rasa
cinta kepada Maria. Dan yang lebih khusus lagi untuk menyediakan bahan-bahan
bagi para imam untuk khotbah-khotbah mereka dengan tujuan menyalakan rasa cinta
umat terhadap Bunda Ilahi ini.”
This
book is composed of many chapters and the chapters are divided into three
parts:
The
first part has a certain teaching about a role that Mary plays in the church.
Then towards the end of the chapter, he illustrates that role of Mary by ~
according to him ~ a real life episode,
and finally he ends that chapter with a prayer to Mary, having to do with the
function that he had just described in that chapter.
Buku
ini terdiri atas banyak bab, dan bab-bab ini dibagai dalam tiga bagian:
Bagian
pertama mengajarkan tentang peranan yang dimainkan Maria di gereja. Kemudian
menjelang akhir bab itu, dia melukiskan peranan Maria dengan ~ menurut dia ~
suatu episode kejadian sesungguhnya dan akhirnya dia mengakhiri bab itu dengan
suatu doa kepada Maria, sehubungan dengan fungsi yang telah digambarkannya
dalam bab tersebut.
The
edition of The Glories of Mary that I’m
going to use was published in 1931 by the Redemptorist fathers. It has the
imprimatur of Cardinal Patrick Hayes and the imprimatur is from April 16, 1931.
The imprimatur means that this book is officially condoned by the Catholic
church to be read by the faithful. The preponderance of Liguori’s
quotations in this book are from the apocryphal books of Ecclesiasticus and the
Wisdom of Solomon, he has very few quotations from Scripture. The places
that he does quote Scripture are mainly from Song of Solomon and from the
Proverbs, and texts there which apply to the church he applies in his book to Mary.
In fact as you read this book, you’d discover that constantly he tears biblical
texts out of their contexts.
·
For example, he gives this
quotation on pg. 101 of his book: “If
Mary is for us, who can be against us?” That’s
a quotation in Romans 8:31 which applies to Jesus.
· Notice another example ~ and I could give you dozens and dozens
of them ~ he says, “Mary was
prefigured by the dove which returned to Noah in the ark with an olive branch
in its beak as a pledge of peace which God granted to man.” Now, where in the Bible are we told that that dove represented
Mary? It’s simply a human opinion, there is no biblical basis for that, that’s
page 202 by the way.
· On page 244 St. Alphonsus Liguori quotes the Psalm that says “Glorious things are said of you, o, city of God” and then he quotes St. Gregory who said, “To whom can this refer but Mary,
the city of God?”
·
In
another quotation that we find on pg. 244-245 Liguori says this, “Correctly then, we can here say
with St. Paul, ‘Having the seal, the Lord knoweth who are His’” and then he explains, “that is to say, whoever carries
with him the mark of devotion to Mary is recognized by God as His.” You can read that text in the New
Testament, and you will not find Mary anywhere. She’s been inserted in that
passage.
The Glories of Mary yang akan saya pakai adalah yang
terbitan tahun 1931 oleh bapak-bapak Redemptorist [= para pendiri kelompok
pemuja Maria]. Buku ini mendapatkan imprimatur [izin resmi gereja Roma Kotalik
untuk menerbitkan naskah-naskah agama] dari Kardinal Patrick Hayes, dan
imprimatur itu bertanggal 16 April 1931. Dengan imprimatur ini, berarti buku ini resmi disetujui oleh
gereja Roma Katolik sebagai bacaan umat. Sebagian besar kutipan-kutpan Liguori dalam buku ini
berasal dari kitab-kitab apokripa Ecclesiasticus dan Wisdom of Solomon. Liguori
menyertakan sedikit sekali kutipan dari Kitab Suci. Di mana dia mengutip dari Kitab Suci, dia
mengambil dari kitab Kidung Agung dan dari kitab Amsal, dan teks yang ada di sana yang
adalah tentang gereja, dia mengaplikasikannya dalam bukunya itu kepada Maria.
Bahkan, jika kita baca buku ini, kita akan mendapati bahwa Liguori secara
terus-menerus mencomot teks-teks
Alkitab keluar dari konteksnya.
·
Misalnya,
Liguori di hal. 101 bukunya mengutip: “Jika
Maria berada di pihak kita, siapa yang bisa melawan kita?” Ini adalah kutipan dari Roma 8:31 yang
berlaku untuk Yesus.
· Perhatikan contoh lain ~ dan saya bisa
memberikan berlusin-lusin contoh ~ Liguori berkata, “Maria
telah lebih dahulu dilambangkan oleh burung merpati yang kembali kepada Nuh
dalam bahtera dengan membawa ranting zaitun di paruhnya sebagai janji kedamaian
yang dikaruniakan Allah kepada manusia.”
Nah, di mana di Alkitab dikatakan bahwa merpati itu melambangkan Maria? Ini
semata-mata opini manusia, tidak ada dasar yang alkitabiah untuknya. Itu dari
hal. 202.
· Di halaman 244, St. Alphonsus Liguori
mengutip Mazmur yang berkata, “Hal-hal yang mulia dikatakan
tentang engkau, ya kota Allah” [Maz. 87:3] lalu Liguori mengutip St. Gregori yang
berkata, “Kepada siapa ini ditujukan selain kepada Maria, kota Allah?”
·
Dalam
kutipan yang lain yang ada di hal. 244-245, Liguori berkata demikian, “Jadi
sudah benar kita bisa berkata di sini bersama-sama St. Paulus, ‘Dengan adanya
meterai, Tuhan mengenali siapa milikNya…”
kemudian dia menjelaskan, “…berarti, siapa yang memiliki
meterai pemujaan kepada
Maria, dikenali oleh Allah sebagai milikNya.”
Kalian bisa membaca teks tersebut dalam Perjanjian Baru, dan kalian tidak akan
menemukan Maria disebut di mana pun. Liguori telah menambahkan Maria dalam teks
tersebut.
After Liguori died his grave was opened in Nocera. Three fingers were cut off of his writing hand
and were sent to Rome by the wish of Pope Pius VII and Pope Pius VII said this
as the reason, “Let
those three fingers that have written so well for the honor of God of the Blessed
Virgin and of religion be carefully preserved and sent to Rome.”
Setelah kematian Liguori, kuburnya di Nocera
dibuka. Tiga jari tangannya yang dipakainya menulis, dipotong dari tangannya,
dan dikirimkan ke Roma atas permintaan Paus Pius VII, dan Paus Pius VII berkata
demikian sebagai alasannya, “Hendaknya ketiga jari tersebut
yang telah menulis sedemikian bagusnya demi kehormatan Allah, tentang Perawan
Yang Diberkati, dan tentang agama, disimpan dengan hati-hati dan dikirim ke
Roma.”
Now you know some things about St. Alphonsus Liguori and I
felt that it was important for you to know because I am going to read mostly
quotations from his book The Glories of Mary
which is an encyclopedia of the history of the concept that the Roman Catholic
church has had of Mary in the course of the century. What we are going to
discover, is that everything which the Bible attributes to Jesus, the book The Glories of Mary attributes to Mary.
Sekarang kalian sudah tahu beberapa hal mengenai
St. Alphonsus Liguori dan saya merasa hal-hal itu penting kalian ketahui karena
kutipan-kutipan yang akan saya bacakan sebagian besar berasal dari buku The Glories of Mary, yang merupakan
ensiklopedia sejarah dari konsep yang dimiliki gereja Roma Katolik tentang
Maria selama berabad-abad. Apa yang akan kita temukan ialah segala sesuatu yang
diatributkan Alkitab kepada Yesus, dalam buku The
Glories of Mary, itu diatributkan kepada Maria.
Now, let’s go through these one by one, the ones that I
mentioned at the beginning of our talk about Jesus, and I am going to read you
some quotations in Liguori’s book where he applies all of these titles and all of these functions to
Mary.
Nah, marilah kita lihat satu per satu apa yang
telah saya sebutkan pada awal pembicaraan kita tentang Yesus, sekarang saya
akan membacakan beberapa kutipan dari buku Liguori di mana dia mengaplikasikan
semua jabatan dan fungsi itu kepada Maria.
·
How
about the Creator? You say, “Certainly Liguori could not say that Mary was
there creating with Jesus!” If you don’t think so, think again. Allow me to
read you this statement from pg. 368 of his book ~ by the way, I read this book
with a fine tooth comb very, very carefully in preparation for this lecture ~
he says this, and he is quoting St. Bonaventure: “The world which thou with God…” he is speaking about Mary, “…The world which thou with God didst form from the beginning
continues to exist at thy will, o, most holy virgin’; the saint adhering in
this to the words of Proverbs applied by the church to Mary, and these are the
words, ‘I was with Him forming all things’.
St. Bernardine adds, that it was for the love of Mary that God did not destroy
man after Adam’s sin. He preserved it on account of His most singular love for
this Blessed Virgin.”
Now, where in the Bible do you find such a concept, that Mary was there at the
beginning creating this world with Jesus? It
is absurd. Because Mary obviously had an origin long after the creation
of this world.
· Bagaimana
dengan Sang Pencipta? Kalian berkata, “Pasti Liguori tidak bisa mengatakan
Maria hadir di sana menciptakan bersama-sama Yesus!” Jika itu perkiraan kalian,
kalian salah. Izinkan saya membacakan pernyataan ini dari hal 368 bukunya ~
ketahuilah saya telah membaca buku ini dengan sangat teliti untuk mempersiapkan
ceramah ini ~ Liguori berkata demikian, dan dia mengutip dari St. Bonaventura:
“’Dunia yang engkau bentuk bersama Allah…” dia sedang berbicara tentang Maria, “…’Dunia
yang engkau bentuk bersama Allah sejak semula, terus ada karena kemauanmu, o,
Perawan yang tersuci’; dalam hal ini para orang kudus berpegang pada kata-kata
kitab Amsal yang diaplikasikan oleh gereja kepada Maria, dan inilah
kata-katanya, ‘Aku (= Maria) ada bersamaNya
membentuk segala sesuatu.’ St. Bernardine menambahkan, bahwa demi cintaNya
kepada Maria-lah Allah tidak membinasakan manusia setelah dosa Adam. Allah
mempertahankannya demi cinta satu-satuNya untuk Perawan Yang Diberkati ini.” Sekarang, di
mana dalam Alkitab ditemukan konsep demikian, bahwa Maria ada pada awal
mulanya, menciptakan dunia ini bersama Yesus? Ini sama sekali tidak masuk akal,
karena jelas awal mula Maria itu amat sangat jauh setelah penciptaan dunia ini.
· Now, the Bible says that Jesus was
born holy. And so St. Alphonsus Liguori says Mary must also been born holy.
Notice this statement from pg. 269, “Mary was conceived without sin, that the Divine
Son might be born of her without sin.” Notice that Mary was conceived without sin, so that Jesus
could also be conceived without sin.
· Nah, Alkitab
berkata bahwa Yesus dilahirkan kudus. Maka St. Alphonsus Liguori berkata Maria
juga harus dilahirkan kudus. Perhatikan pernyataannya dari hal. 269, “Maria dibuahi tanpa dosa, agar Anak Ilahi itu
boleh dilahirkan darinya tanpa dosa.” Perhatikan bahwa Maria yang dibuahi tanpa dosa
agar Yesus juga bisa dibuahi tanpa dosa.
· Not only that, the Bible says that
Jesus never sinned during His life. So of course Mary never sinned during her
life either. Notice Liguori pg. 299. “The
Blessed Virgin never committed any actual sin,
not even a venial one.”
And in the Roman Catholicism there are mortal sins which are the most serious
and there are venial sins which are less serious. And so
what Liguori is saying is that Mary was not only conceived without sin, but
he's saying that she actually, during her whole life, never sinned.
· Bukan itu
saja, Alkitab berkata bahwa Yesus tidak pernah berbuat dosa selama hidupNya.
Jadi, tentu saja Maria juga tidak pernah berbuat dosa selama hidupnya.
Perhatikan Liguori hal. 299, “Perawan Yang Diberkati itu tidak pernah melakukan dosa apa pun, bahkan
tidak juga dosa yang kecil.” Dalam Roman Katolikisme ada dosa besar yaitu
dosa-dosa yang sangat parah, dan ada dosa kecil, yang tidak begitu parah. Maka
apa yang dikatakan Liguori ialah bahwa Maria bukan saja dibuahi tanpa dosa,
tetapi dia berkata bahwa Maria bahkan selama hidupnya tidak pernah berbuat
dosa.
· Now the Bible says that Jesus is God in the flesh. Listen
to this quotation, this isn't from Liguori. It's from Mark Miravalle, who
is from Spain. He wrote a book called, Mary
Co-Redemptorex, Mediatrix, Advocate. Page 54 he says this, speaking
about Mary and the Holy Spirit: “Still their union is
so inexpressible, and so perfect, that the
Holy Spirit acts only by the immaculata,…” in
other words, by the immaculate one, “…His spouse.
The third person of the blessed trinity never took flesh…” In other words, the Holy Spirit never took flesh. “…Still our human word spouse is far too weak to express
the reality of the relationship between the immaculata and the Holy
Spirit….” And here comes the amazing portion of the
quotation. “…We can affirm that she is in a certain sense the incarnation of the Holy Spirit.” She would have to be God to be the incarnation of the
Holy Spirit!
· Nah, Alkitab
berkata Yesus adalah Allah dalam bentuk manusia. Dengarkan kutipan ini, ini
bukan berasal dari Liguori, ini dari Mark Miravalle dari Spanyol. Dia menulis
buku berjudul, Mary, Co-Redemptorex, Mediatrix,
Advocate [= Maria, Rekan-Juruselamat, Perantara, Pembela]. Di hal. 54 dia
berkata demikian, berbicara mengenai Maria dan Roh Kudus: “Namun
persatuan mereka begitu tidak bisa diungkapkan, dan begitu sempurna sehingga Roh Kudus hanya bertindak melalui sang Imakulata
[Maria]…” dengan kata lain, melalui [Maria] yang tidak berdosa, “…istriNya. Pribadi ketiga Trinitas tidak pernah
menjadi manusia…” dengan kata lain, Roh Kudus tidak pernah menjadi manusia. “…Namun
demikian kata ‘istri’ yang kita kenal terlalu kecil untuk menggambarkan keadaan
yang sebenarnya dari hubungan antara sang Imakulata dengan Roh Kudus…” kemudian
inilah bagian yang luar biasa dari kutipan tersebut, “…Kami
bisa menegaskan bahwa dia [Maria] dalam
pemahaman tertentu merupakan inkarnasi Roh Kudus.” Dengan
demikian Maria haruslah seorang Allah untuk bisa menjadi inkarnasi Roh Kudus!
· We noticed in Scripture that Jesus is full of grace. Of
course Mary has to be full of grace too, because she's actually competing
with Jesus in Roman Catholic theology. Page 155, actually Liguori
is quoting Father Contenson, and he says, speaking about Jesus: “My wounds are ever-flowing
fountains of grace, but their streams will reach no one but by the channel of Mary.
In vain will he invoke Me as a Father who has not venerated Mary as a mother.”
·
Kita menyimak di Kitab Suci bahwa Yesus itu penuh
kasih karunia. Tentu saja Maria juga harus penuh kasih karunia, karena dalam
theologi Roma Katolik dia benar-benar bersaing dengan Yesus. Hal. 155,
sebenarnya Liguori mengutip Romo Contenson di sini dan dia berkata, berbicara
tentang Yesus, “Bilur-bilurKu adalah sumber kasih karunia yang senantiasa mengalir, tetapi
alirannya tidak akan mencapai siapa pun kecuali
melalui saluran Maria. Sia-sialah dia yang berdoa memohon kepadaKu sebagai
Bapa, yang tidak memuja Maria sebagai ibu.”
· On page 159 and 160 we find this amazing statement: “As the moon which stands between the sun and the
earth, transmits to this latter whatever it receives from the former, so does Mary pour out upon us who are in this world, the heavenly graces she receives from the divine
sun of justice.”
· Di
hal. 159-160 kita temukan pernyataan luar biasa ini, “Seperti bulan yang berdiri di antara matahari dan
bumi, yang menyampaikan kepada yang terakhir (bumi) apa yang diterimanya dari yang
pertama (matahari), demikian pulalah Maria
mencurahkan kepada kita yang berada di bumi ini, kasih karunia surgawi yang diterimanya dari matahari keadilan yang
ilahi.”
·
And notice the quotation
he gives from St. Bernardine, one of the great saints of the Roman
Catholic Church. On page 161: “From the moment that
this Virgin Mother conceived the Divine Word in her womb, she acquired a
special jurisdiction so to say, over all the gifts of the Holy Ghost, so that no creature has since received any grace from God
otherwise than through the hands of Mary.”
You see, she's full of grace, and therefore she is the
only one who is able to impart all of the graces of God to
human beings.
· Dan
perhatikan kutipan yang diberikannya dari St. Bernardine, salah satu orang
kudus terkenal di gereja Roma Katolik. Di hal. 161, “Sejak
saat Bunda Perawan ini mengandung Firman Ilahi dalam rahimnya, dia mendapatkan
~ katakanlah ~ kuasa istimewa atas semua karunia Roh Kudus, sehingga sejak saat
itu tidak ada makhluk ciptaan yang menerima
kasih karunia apa pun dari Allah selain melalui tangan Maria.”
Kalian lihat,
Maria itu penuh kasih karunia, karena itu dialah satu-satunya yang bisa membagikan semua
kasih karunia Allah kepada manusia.
· Now, interestingly enough, the Roman Catholic Church teaches that she
took the nature of Adam before the fall, as they believe that
Jesus took the nature of Adam before the fall. On page 297 of
Liguori we find this quotation: “For not only is it true that the flesh of Jesus is that same as
that of Mary, but the flesh of our Savior even after His resurrection remained
the same that He had taken from His mother.”
·
Nah, yang cukup menarik, gereja Roma Katolik mengajarkan bahwa Maria memiliki
kodrat Adam sebelum kejatuhannya dalam dosa, sebagaimana mereka
meyakini Yesus memiliki kodrat Adam sebelum kejatuhannya dalam dosa. Di hal.
297 buku Liguori kita dapati kutipan ini: “Karena
tidak saja benar bahwa kemanusiaan Yesus itu sama dengan kemanusiaan Maria,
tetapi kemanusiaan Juruselamat kita bahkan setelah kebangkitanNya tetap sama
sebagaimana yang diperolehNya dari ibuNya.”
·
You read Liguori's book
and you constantly find that Mary is loving, kind, accessible,
compassionate, very sympathetic, and very easy to approach. It's
interesting to notice that the Roman Catholic Church also teaches in The Glories of Mary, through the writings
of Liguori, that Mary was a priest because she offered her Son
on the cross. Infact let me read you that statement on page 394
we find this, according to Liguori: “Hence St. Epiphanius
calls her a ‘priest’.”
Constantly you will find the idea that Mary immolated
Jesus. Immolated means to what? to sacrifice or to offer. Now if
she offered Jesus, she must be a priest in order to be able to offer
Him. And so you find several times in the book of Liguori that Mary was
a priest, but of course, Jesus was a priest also.
· Jika kita
baca buku Liguori maka kita selalu melimat bahwa Maria itu mengasihi, baik,
mudah didekati, penuh iba, sangat berempati, dan sangat mudah dicapai. Menarik
bahwa gereja Roma Katolik juga mengajarkan di buku The Glories of Mary melalui tulisan Liguori bahwa Maria adalah seorang imam karena
dia yang mempersembahkan Anaknya di salib. Bahkan izinkan saya
membacakan pernyataan tersebut di hal. 394, di mana kita lihat menurut Liguori,
“Mulai saat itu St. Epiphanus memanggilnya [memanggil Maria] seorang ‘imam’.”
Terus-menerus
kita menemukan konsep bahwa Maria mengorbankan Yesus. Mengorbankan artinya apa?
Mempersembahkan sebagai kurban. Nah, jika dia mempersembahkan Yesus, tentunya
dia haruslah seorang imam agar dia dapat mempersembahkan Yesus. Maka kita
temukan beberapa kali dalam buku Liguori bahwa Maria adalah seorang imam.
Tentunya karena Yesus juga seorang Imam.
· Also in the book of Liguori several times you find the
idea that Mary is the advocate, or the mediator, which the Bible says
that only Jesus is the advocate and the mediator. Notice on page 124 he
quotes St. Bonaventure: “’…before Mary there was no one who could thus
dare to restrain the arm of God’ but now if God is angry with a sinner and Mary
takes him under her protection, she withholds
the avenging arm of her Son and saves him.”
What picture of Jesus
does that give?
· Juga dalam
buku Liguori beberapa kali kita temukan konsep bahwa Maria adalah pembela, atau
perantara, yang menurut Alkitab hanya Yesuslah pembela dan perantara.
Perhatikan hal. 124 dia mengutip St. Bonaventura: “…’sebelum
Maria tidak ada seorang pun yang berani menahan lengan Allah’ tetapi sekarang
bila Allah marah terhadap seorang yang berdosa, maka Maria membawa orang
tersebut ke bawah perlindungannya, Maria yang
menahan lengan AnakNya yang akan menuntut balas, dan menyelamatkan orang
itu.”
Gambaran ini
membuat Yesus seperti apa?
· On page 196 Liguori says: “Christ is a faithful
and powerful mediator between God and men, but in Him men fear the majesty of
God. A mediator then was needed with the Mediator Himself, nor could a more
fitting one be found than Mary.”
So you need a mediator with the Mediator, because the
Mediator, Jesus, is basically unapproachable.
· Di hal. 196
Liguori berkata, “Krisitus adalah Perantara yang setia dan
besar kuasanya antara Allah dengan manusia, namun dalam DiriNya manusia takut
pada keagungan Allah. Maka dibutuhkan seorang
perantara dengan Sang Perantara itu sendiri, dan tidak ada yang lebih tepat
daripada Maria.”
Jadi
diperlukan seorang perantara dengan Sang Perantara, karena Sang Perantara,
Yesus, pada dasarnya tidak bisa didekati.
· Notice this statement from page 246: “Frequently our petitions are
heeded sooner when we address ourselves to Mary, the queen of mercy and
compassion than when we go directly to Jesus who as King of Justice is our
Judge.”
Can you imagine prayers being answered more quickly
going through Mary than going directly to Jesus? Where in Scripture
do we find such an idea?
· Perhatikan
pernyataan ini dari hal. 246: “Seringkali permohonan kita lebih cepat didengar bila kita mengalamatkannya kepada
Maria, ratu yang penuh iba dan berbelas kasihan, daripada bila kita
langsung ke Yesus, yang sebagai Raja Keadilan adalah Hakim kita.”
Bisakah
kalian bayangkan doa-doa akan dijawab lebih cepat melalui Maria daripada
langsung kepada Yesus? Di mana di Kitab Suci kita temukan konsep seperti ini?
· Page 246 Liguori says this: “The Franciscan
Chronicles relate that a certain Brother Leo saw in a vision two ladders, the
one red, the other white. On the upper end of the red ladder stood Jesus and on
the other stood His holy mother. The brother saw that some tried to climb the
red ladder but scarcely had they mounted some rungs when they fell back. They
tried again but with no better success. Then they were advised to try the white
ladder and to their surprise they succeeded for the
Blessed Virgin stretched out her hand and with her aid they reached heaven.”
That's blasphemy folks. When you
say that Mary is more compassionate than Jesus is, it totally flies in the
face of the Scriptural evidence.
· Hal. 246
Liguori berkata demikian, “…The Franciscan Chronicles
mengisahkan seorang Sdr. Leo dalam penglihatannya melihat dua tangga, satu
merah, satu putih. Di bagian atas tangga yang merah berdiri Yesus, dan di tangga
yang satunya berdiri ibuNya yang suci. Saudara itu melihat ada yang berusaha
menaiki tangga merah tetapi baru saja mereka menaiki beberapa tali, mereka
sudah jatuh. Mereka mencoba lagi, tapi tidak lebih berhasil. Lalu mereka
disuruh mencoba tangga yang putih, dan herannya mereka berhasil karena Perawan Yang Diberkati mengulurkan tangannya dan
dengan bantuannya mereka mencapai surga.”
Ini namanya menghujat,
Saudara-saudara. Bila kita mengatakan Maria itu lebih berbelaskasihan daripada
Yesus, itu sudah sama sekali bertolakbelakang dengan bukti-bukti Kitab Suci.
· On page 256 Liguori quotes St. Fulgentius: “O, how long since would the world have been destroyed, had not Mary sustained it by her powerful intercession.”
· Di halaman
256 Liguori mengutip St. Fulgentius: “O, betapa sudah sejak
lama dunia ini telah dihancurkan, seandainya bukan Maria yang mempertahankannya lewat perantaraannya yang penuh kuasa.”
· He also quotes a prayer by St. Ephraim, and this is
incredible. Page 273: “O, Immaculate Virgin, we are under thy
protection and therefore unitedly we have recourse to thee; and we beseech thee to prevent thy beloved Son who is irritated by
our sins, from abandoning us to the power of the Devil.”
· Dia juga
mengutip doa St. Ephraim dan ini sungguh sulit dipercaya. Hal. 273: “O,
Perawan Imakulata, kami berada di bawah perlindungamu dan karenanya bersama-sama
kami punya jalur untuk mohon pertolonganmu. Kami mohon kepadamu untuk mencegah Anakmu yang terkasih, yang jengkel
karena dosa-dosa kami, agar tidak meninggalkan kami pada kuasa Iblis.”
· St. Bernard, according to Liguori, prayed this prayer: “We fly to thy protection, appease
the wrath of thy Son and restore us to His grace.”
· Menurut
Liguori, St. Bernard, berdoa demikian: “Kami
bergegas menuju perlindunganmu, redakan murka
Anakmu dan pulihkan kami pada kasih karuniaNya.”
· According to Liguori's book Mary is not only our Advocate,
but she's also our mediator and our intercessor. Listen to this amazing
quotation from page 117, and this is a prayer. “O, Mother of holy love, our life, our refuge, and our hope…” did we notice that Jesus is all of those three things ~ our
life, our refuge, our hope?. “…Thou well knowest that thy Son Jesus Christ, not content with being Himself our
perpetual Advocate with the eternal Father, has willed that thou shouldest
interest thyself with Him, in order to obtain the divine mercies for us.”
· Menurut buku
Liguori, Maria bukan saja pembela kita, tetapi dia juga mediator dan perantara
kita. Dengarkan kutipan luar biasa ini dari hal. 117, dan ini adalah suatu doa:
“O, Bunda kasih yang suci, hidup kami, tempat perlindungan kami,
harapan kami…” apakah kita sadar bahwa Yesus-lah
ketiga hal itu ~ hidup kita, perlindungan kami, harapan kita?
“…Engkau sangat tahu bahwa Anakmu Yesus
Kristus, tidak puas DiriNya menjadi Pembela kita terus-menerus di hadapan Bapa
yang kekal, telah menghendaki engkau ikut menaruh perhatian bersamaNya,
guna mendapatkan kemurahan ilahi bagi kami.”
· Page 164: “They found the Child with Mary, His mother,…”
That's a quotation from Scripture, “…reminds us that if
we wish to find Jesus, we must go to Mary. We may then conclude, that in vain shall we seek for Jesus, unless we
endeavor to find Him with Mary.”
· Hal. 164, “Mereka
mendapati Anak itu bersama Maria, ibuNya…” itu adalah kutipan dari Kitab Suci, “…mengingatkan
kita bahwa jika kita mau menemukan Yesus, kita harus datang ke Maria. Dengan
demikian kami bisa menyimpulkan bahwa akan sia-sialah
kita mencari Yesus, kecuali kita berusaha mencariNya bersama Maria.”
· Page 38. There's so many of these that I could read. He
says, “Earnest Archbishop of Prague also remarks
that the Eternal Father gave the office of
judge and avenger to the Son and that of showing
mercy, and relieving the necessities to the Mother.”
· Hal. 38, ada
begitu banyak yang seperti ini yang bisa saya bacakan. Dia berkata, “Earnest,
Uskup Agung Praha juga berkomentar bahwa Bapa Kekal memberikan jabatan hakim dan pembalas kepada Anak dan
bagian menyatakan belas kasihan, dan
meringankan kebutuhan, kepada sang Bunda.”
· On page 43 he says, “Although Mary is under an
infinite obligation to the Son for having chosen her to be His
mother, yet it cannot be denied that the
Son is under great obligation to her for having given Him His humanity.
And therefore Jesus to pay, as it were, what He owes to Mary, and
glorying in her glory, honors her in a special
manner by listening to, and granting all her petitions.”
· Di hal. 43
dia berkata, “Walaupun Maria berutang budi yang tak terbatas kepada Sang Anak
karena telah memilihnya sebagai ibuNya, namun tidak dapat dipungkiri bahwa Sang Anak berutang budi besar kepadanya karena
telah memberikan kemanusiaanNya kepadaNya. Maka Yesus demi membayar apa
yang diutangnya kepada Maria, dan memuliakannya dalam kemuliaannya, menghormatinya dengan cara yang istimewa dengan
mendengarkan dan mengabulkan semua permohonannya.”
· On pages 136 and 137 he quotes St. Anselm in the following
way: “When we have recourse to this Divine Mother not
only we may be sure of her protection, but that often we shall be heard
more quickly, and be thus preserved if we have recourse to Mary, and call
on her holy name, than we should if we
called on the name of Jesus our Savior.”
And what is the reason Anselm gives for this? “That to Jesus as judge it belongs also to punish, but mercy alone belongs to the Blessed Virgin
as a patroness.”
·
Di hal. 136-137 dia mengutip St. Anselm dengan cara
berikut: “Bila kita punya jalur ke Bunda Ilahi, kita bukan saja boleh
meyakini perlindungannya, tetapi seringkali permohonan kita akan didengar lebih
cepat, dan dengan demikian diselamatkan jika kita memiliki jalur ke Maria dan
memanggil namanya yang kudus, daripada jika kita memanggil nama Yesus
Juruselamat kita.” Dan apa alasan yang didberikan Anselm untuk ini? “Bahwa
pada Yesus sebagai Hakim terdapat juga hukuman, tetapi
belas kasihan hanya milik Perawan Yang Diberkati sebagai pelindung.”
·
Page 137, he says
this: “Many things are asked from God and are not granted. They are asked
from Mary and they are obtained.”
·
Hal. 137,
dia berkata ini: “Banyak hal yang diminta kepada Allah tidak dikabulkan. Diminta dari Maria, mereka
diperoleh”.
· Do you remember that we read that Jesus is the
Savior according to Scripture? Listen to this quotation that we find
in chapter 8, which the title of this chapter is: “Mary Our Salvation”. It's amazing!
He quotes Novorinus who says, “Loving Mother no sooner hears them
call...” the loving mother no sooner hears them call, “…upon her, than she offers her prayers to God, and these prayers as a heavenly dew
immediately refresh them in their burning
pains.” She's talking about those who are burning in the
fires of purgatory.
·
Apakah
kalian ingat kita pernah membaca bahwa Yesus adalah Juruselamat menurut Kitab
Suci? Dengarkan kutipan yang kita
temukan di pasal 8, judul bab ini adalah “Maria,
Juruselamat Kita” Mengagumkan! Dia mengutip Novorinus yang berkata,
“Bunda yang mengasihi,
begitu mendengar mereka memanggil…” bunda
yang mengasihi begitu mendengar mereka memanggil, “…kepadanya, dia segera mempersembahkan doa-doanya kepada Allah, dan doa-doa ini
seperti embun surgawi segera menyegarkan mereka
yang kesakitan karena terbakar.” Dia
berbicara tentang mereka yang sedang dibakar di api pencucian.
·
He also quotes, on page
247, the prayer to Mary, which is titled, Salve Regina, “O, Mary,
I hope most certainly to be saved by thy
means. Pray to Jesus for me. Nothing else is needed. Thou hast to save me,
thou art my hope. I will therefore always sing, O, Mary, my hope, thou hast to
save me.”
According to Scripture who is the only Savior? Jesus Christ!
But because in all things Mary has to be like Jesus, Mary also is
declared the savior.
· Dia juga mengutip di hal. 247, doa kepada Maria
yang berjudul Salve Regina, “O, Maria, aku berharap benar-benar diselamatkan melalui upayamu. Mohonlah kepada
Yesus bagiku. Yang lain tidak diperlukan. Engkau harus menyelamatkan aku,
engkaulah harapanku. Oleh karenanya aku akan selalu bernyanyi, O, Maria,
harapanku, engkau harus menyelamatkan aku.”
Menurut Kitab Suci siapakah satu-satunya Juruselamat? Yesus Kristus!
Tetapi karena dalam segala hal Maria harus sama dengan Yesus, maka Maria juga
dinyatakan sebagai juruselamat.
· On page 170 we find these words of Liguori, speaking about
Mary as savior: “St. Bernardine of Sienna thus addresses this Blessed
Virgin: ‘O, Lady, since thou art the dispenser
of all graces and since the grace of
salvation can only come through thy hands, our salvation depends on thee.”
· Di hal. 170 kita temukan kata-kata
Liguori ini, berbicara tentang Maria sebagai juruselamat: “St. Bernardine dari Sienna berkata demikian
kepada Perawan Yang Diberkati: ‘Oh, Ibu, karena engkaulah
yang membagikan semua kasih karunia, dan karena karunia keselamatan hanya bisa datang melalui tanganmu, keselamatan kami
tergantung padamu.’”
·
The Bible says that Jesus
offered His life as a sacrifice. Notice, according to Liguori, who
offered Jesus as a sacrifice. Page 49. “St. William says
that, ‘Mary in order that she might save many souls, exposed her own to death.’
Meaning that to save us, she sacrificed the life
of her Son.” And
this is only one quotation of many. The Bible says that God gave His
Son. Well, if God gave His Son, of course, Roman Catholics say,
Mary had to give her Son, too.
·
Alkitab
berkata bahwa Yesus mempersembahkan hidupNya sebagai kurban. Perhatikan, siapa
menurut Liguori yang mempersembahkan Yesus. Hal. 49, “St. William berkata bahwa, ‘Agar supaya Maria
bisa menyelamatkan banyak jiwa, dia menyerahkan miliknya sendiri kepada
kematian.’ Berarti untuk menyelamatkan kita, Maria
mengorbankan nyawa Anaknya.”
Dan ini hanya satu di antara banyak kutipan yang seperti ini. Alkitab berkata
bahwa Allah mengaruniakan AnakNya, nah, jika Allah mengaruniakan AnakNya, tentu
saja Roma Katolik berkata, Maria juga mengaruniakan Anaknya.
· So on page 35 we find this statement: “Thus, as it is written of the eternal Father, that God so loved
the world as to give His only begotten Son [John 3:16] so also we can say of Mary, that she so loved the world as to give her
only begotten Son.” That's page 35.
· Jadi di hal. 35 kita temukan pernyataan
ini, “Jadi, sebagaimana
tertulis tentang Bapa Kekal, bahwa sedemikian besarnya kasih Allah akan dunia
sehingga Dia mengaruniakan AnakNya satu-satunya [Yoh. 3:16], begitu juga kita
bisa berkata tentang Maria, bahwa sedemikian
besar kasih Maria akan dunia, hingga dia memberikan Anaknya satu-satunya.” Itu di hal. 35.
· You remember the Bible says that Jesus is the ladder?
Notice this statement, page 20 of Liguori. He's quoting St.
Bernard. “This Divine
Mother, o, my children, is the ladder of
sinners by which they reascend to the height of divine grace. She is my
greatest confidence, she is the whole ground of my hope.”
· Kalian ingat Alkitab berkata bahwa
Yesus adalah tangga? Perhatikan pernyataan ini, hal. 20 dari buku Liguori. Dia
mengutip St. Bernard, “Bunda ilahi ini, o, anak-anakku, adalah tangga bagi orang-orang berdosa, dengan mana mereka bisa naik
ke ketinggian kasih karunia ilahi. Maria adalah keyakinanku yang terbesar,
dialah dasar dari seluruh harapanku.”
· Notice this one on page 83. “With reason does St.
Bernard call her ‘the sinner’s ladder’, since she the most compassionate queen,
extending her hand to them, draws them from the abyss of sin, and enables them to ascend to God.”
So she's the ladder.
· Perhatikan ini di hal. 83. “Dengan alasan yang tepat St. Bernard
menyebut Maria ‘tangga orang-orang berdosa’ karena dialah ratu yang paling
berbelas kasihan, mengulurkan tangannya kepada mereka, mengangkat mereka dari
jurang dosa, dan memampukan mereka naik kepada
Allah.”
Jadi dialah tangganya.
· What about prayer? We're supposed to pray to the Father in the name
of Jesus. The idea, according to Liguori, time again in the
book is that we are to pray to Jesus through Mary. Notice this
statement on page 162. He's quoting, actually, the words of
the Venerable Abbot of Celles. He says: “Address yourselves to the Blessed Virgin, for by her and in her and with
her, the world receives, and is to receive every good.”
I don't know about you, but I'm simply amazed at reading
these statements.
And these are only a sampling of the statements that we find in this book, The Glories of Mary.
And these are only a sampling of the statements that we find in this book, The Glories of Mary.
· Bagaimana dengan doa? Kita seharusnya berdoa kepada
Bapa dalam nama Yesus. Konsepnya, menurut Liguori, berulang-ulang
dalam buku itu, ialah kita harus berdoa kepada Yesus melalui Maria. Perhatikan
pernyataan di hal. 162 ini. Dia sebenarnya mengutip kata-kata Yang Mulia Abbot
[Imam Besar] dari Celles. Dia berkata, “Arahkan
permohonanmu kepada Perawan Yang Diberkati, karena melalui dia dan di dalam
dia, dan bersama dia, dunia menerima, dan akan menerima segala yang baik.”
Entah bagaimana kalian, tapi saya
benar-benar terpesona dengan pernyataan-pernyataan ini. Dan ini hanya
contoh-contoh dari pernyataan-pernyataan yang kita temukan dalam buku The Glories of Mary ini.
·
Now the Bible says that
we know the Father through Jesus. Notice page 171 of Liguori's
book. “There is no one, o, most holy Mary who can know God but through thee, no one can be
saved or redeemed but through thee, o, mother of God, no one who can be
delivered from dangers but through thee, o, Virgin Mother, no one who obtains
mercy but through thee, o, filled with all grace.” So the only way that we can know Jesus and
the Father, according to Liguori, is through the instrumentality of Mary.
· Nah, Alkitab berkata bahwa kita
mengenal Bapa melalui Yesus. Perhatikan hal. 171 dari buku Liguori. “Tidak ada seorang pun, o, Maria yang tersuci,
yang bisa mengenal Allah kecuali melalui
engkau, tidak ada seorang pun yang bisa
diselamatkan atau ditebus selain melalui engkau, o, ibu Allah, tidak ada
seorang pun yang bisa diselamatkan dari marabahaya kecuali melalui engkau, o, Bunda
Perawan, tidak seorang pun yang bisa mendapatkan belas kasihan selain melalui engkau,
o, yang dipenuhi oleh kasih karunia.”
Jadi satu-satunya jalan kita bisa
mengenal Yesus dan Bapa, menurut Liguori, adalah melalui perantaraan Maria.
·
The Bible says that Jesus
helps us when we are tempted. Well, obviously we must conclude that Mary has
to help people when they are tempted.
Notice page, eh, this is a different book, no, it's actually The Glories of Mary, page 58. “When we are tempted, says St. Thomas of Villanova, all we need to do is what little chicks do as soon as they see a hawk. They run under the wings of the mother hen. And this is the way we should act when tempted ~ not linger to reason with the danger but immediately fly and take cover under Mary’s mantle.”
Notice page, eh, this is a different book, no, it's actually The Glories of Mary, page 58. “When we are tempted, says St. Thomas of Villanova, all we need to do is what little chicks do as soon as they see a hawk. They run under the wings of the mother hen. And this is the way we should act when tempted ~ not linger to reason with the danger but immediately fly and take cover under Mary’s mantle.”
· Alkitab berkata bahwa Yesus membantu
kita saat kita dicobai. Nah, jelas kita harus menyimpulkan bahwa Maria juga
menolong manusia saat mereka dicobai. Perhatikan halaman, eh, ini dari buku
yang lain, oh, bukan, ini betul dari The
Glories of Mary, hal. 58, “Saat kita dicobai, kata St. Thomas dari Villanova, apa yang
perlu kita lakukan hanyalah apa yang dilakukan anak-anak ayam begitu mereka
melihat seekor burung elang, yaitu mereka lari ke bawah sayap induk ayam. Dan
beginilah yang harus kita lakukan bila kita dicobai ~ tidak menghabiskan waktu
dalam tawar menawar dengan bahaya, tetapi segera
bergegas dan bersembunyi di bawah mantel Maria.”
·
Now, the Bible says that
Jesus is the door. Of course Mary would have to be the door, too.
Notice Liguori, page 153: “And St. Laurence Justinian asks, ‘How can she
be otherwise than full of grace, who has been made the ladder to paradise, the gate of heaven, the most true mediatress
between God and men?’”
·
Nah,
Alkitab berkata bahwa Yesus itulah pintu. Tentu saja Maria juga harus menjadi
pintu. Perhatikan Liguori, hal. 153, “Dan St. Laurence Justinian bertanya, ‘Bagaimana Maria bisa lain
daripada penuh kasih karunia, yang telah dijadikan tangga ke Surga, gerbang Surga, perantara yang paling benar antara Allah
dengan manusia?”
· On page 160 we find this quotation: “St. Bonaventure says that Mary is called ‘the gate of heaven’
because no one can enter that blessed kingdom
without passing through her.”
· Di hal. 160 kita temukan kutipan ini: “St. Bonaventura berkata bahwa Maria disebut ‘gerbang Surga’
karena tidak ada orang yang bisa masuk ke
kerajaan itu tanpa melalui dia.”
· On page 239 he quotes St. Ambrose who says this: “Open to us, o, Mary, the gate of paradise, since thou hast its keys. Nay, more, the church
says, that thou art its gate.”
· Di hal. 239 dia mengutip St. Ambrose
yang berkata demikian: “Bukakanlah bagi kami, o, Maria, gerbang Surga, karena engkau yang memegang kuncinya. Tidak, lebih
dari itu, kata gereja, engkaulah gerbang itu.”
· Finally, on page 43 we find this remarkable statement.
Supposedly Mary appeared to St. Bridget and said these words: “I am the Queen of Heaven and the Mother of Mercy. I am the joy
of the just and the door through which sinners
are brought to God.”
You see, Jesus is no
longer the door; Mary is the door.
·
Akhirnya,
di hal. 43, kita mendapatkan pernyataan yang luar biasa ini. Konon katanya
Maria menampakkan dirinya kepada St. Bridget dan mengucapkan kata-kata ini, “Akulah ratu Surga dan ibu belas kasihan.
Akulah sukacita orang-orang benar, dan pintu
yang dilalui oleh orang-orang berdosa untuk dibawa kepada Allah.”
Kalian lihat,
pintunya bukan lagi Yesus; pintunya Maria.
·
Do you remember the rod
of Jesse? It says in Isaiah 11:1 that Jesus is the rod of Jesse.
It's a Messianic prophecy. Listen to Liguori, page 101: “Cardinal Hugo, explaining these words…” about the rod and the staff of Psalm
23:4 “…these words of the royal prophet says, that
the staff signifies the cross, and the rod is
the intercession of Mary, for she is the rod foretold
by the prophet Isaiah: ‘And there shall come forth a rod out of the root of
Jesse, and a flower shall rise up out of his root.’”
Quoting Isaiah 11:1 and
applying it to Mary.
·
Ingatkah
kalian akan batang Isai? Dikatakan di Yesaya 11:1 Yesus adalah batang Isai, ini
adalah nubuatan mesianik. Dengarkan Liguori, hal. 101: “Kardinal Hugo menjelaskan kata-kata ini…” tentang batang dan tongkat di Mazmur
23:4 “…nabi raja ini mengatakan bahwa tongkat
melambangkan salib, dan batang adalah
perantaraan Maria, karena dialah batang yang
dinubuatkan oleh nabi Yesaya: ‘Dan
akan keluar suatu batang dari akar Isai, dan sekuntum bunga akan muncul dari
akarnya.’” Mengutip Yesaya 11:1
dan mengaplikasikannya kepada Maria.
· The Bible says that Jesus is the Redeemer. Well, you
would have to conclude that Mary is also the Redeemer, or
Co-Redemptrix. We're going to talk about this a little bit later on in
our series.
· Alkitab berkata bahwa Yesus adalah
Penebus. Nah, kita bisa menyimpulkan bahwa Maria juga si penebus, atau
rekan-penebus. Kita akan membahas ini nanti dalam serial kita ini.
· I have to move on. Do you remember that we're supposed to
flee to Jesus, who is our refuge? Notice Liguori, page 119, speaking about
the six cities of refuge, “Nowadays these cities are not so numerous.
There is but one, and that is Mary, of
whom the Psalmist says ‘Glorious things are said of thee, o, city of God.’”
Constantly he says that we're to flee to Mary for
refuge. In Hebrews 6:18 it says we're to flee to Jesus for
refuge.
· Saya harus lanjut. Ingatkah kalian
bahwa kita harus lari kepada Yesus yang adalah tempat perlindungan kita?
Perhatikan Liguori, hal. 119, berbicara tentang enam kota perlindungan, “Sekarang ini, kota-kota itu sudah tidak
begitu banyak. Hanya ada satu, dan itu ialah
Maria, yang dikatakan oleh pemazmur: ‘Hal-hal yang mulia dikatakan
tentang engkau, ya kota Allah’.”
· In Hebrews 4 we're told that we're supposed to come to
the throne of grace for help in time of trial. Notice Liguori, page
257. He's quoting St. Antoninus. “Mary is that throne of grace to which the
apostle St. Paul, in his epistles to the Hebrews exhorts us to fly with
confidence, that we may obtain the divine mercy and all the help we need for
our salvation.”
Hebrews
says that it was Jesus.
· Di Ibrani 4 kita mendapat tahu bahwa
kita harus bergegas ke takhta kasih karunia untuk mendapatkan pertolongan di
masa pencobaan. Perhatikan Liguori, hal. 257. Dia mengutip St. Antoninus, “Maria adalah takhta kasih
karunia tersebut, ke mana rasul St. Paulus dalam suratnya kepada Ibrani,
mendorong kita untuk bergegas pergi dengan keyakinan, bahwa kita boleh
beroleh belas kasihan ilahi dan segala bantuan yang kita butuhkan bagi
keselamatan kita.”
Kitab
Ibrani mengatakan itu Yesus.
· We noticed that Jesus, according to Scripture, is the sun, S-U-N.
Liguori says on page 90: “Take away the sun, and where will be the
day? Take away Mary and what will be left but the darkest night? When a soul loses devotion to Mary, it is
immediately enveloped in darkness.”
Page 55. “If Mary
ignores and condemns someone that
person is inevitably lost. Therefore woe to those who turn their back on
this sun.” S-U-N.
· Kita melihat bahwa menurut Kitab
Suci, Yesus adalah matahari. Liguori berkata di hal. 90, “Singkirkan matahari, dan di mana siangnya?
Singkirkan Maria, dan apa yang tersisa selain kegelapan malam yang paling
pekat? Bila orang tidak lagi memuja Maria,
dia segera terselimut dalam kegelapan.”
Hal. 55, “Jika Maria
tidak mengacuhkan dan menghukum seseorang, maka orang tersebut sudah pasti binasa.
Karena itu, celakalah mereka yang membalikkan punggung terhadap matahari
ini.”
· You remember the Bible says that Jesus is our life?
Well, Mary would have to be our life according to Roman Catholic theology.
Liguori, page 91. “St. Germanus called the most Blessed Virgin
the breath of Christians; for as the body cannot live without breathing, so
the soul cannot live without having recourse
to and recommending itself to Mary, by whose means we certainly acquire
and preserve the life of divine grace within our souls.”
· Kalian ingat Alkitab berkata bahwa Yesus itu
hidup kita? Nah, Maria juga haruslah menjadi hidup kita menurut theologi Roma
Katolik. Liguori hal. 91, “St. Germanus menyebut Perawan yang paling diberkati itu,
nafas orang-orang Kristen; karena sebagaimana tubuh tidak bisa hidup tanpa
bernafas, maka jiwa tidak dapat hidup tanpa
mempunyai jalur permohonan ke [Maria] dan mengajukan dirinya kepada Maria,
melalui siapa kita pasti mendapatkan dan memelihara kehidupan karunia ilahi
dalam jiwa kita.”
· The Bible says that we're transformed by
contemplating Jesus, by beholding Jesus. Notice what Liguori says
about how we're changed. Page 70. “Thou art so pure
and I defiled with many sins; thou so humble and I so proud; thou so holy and
I so wicked. This then, is what thou hast to do, o, Mary, since thou lovest
me, make me like thee. Thou hast all powers to change hearts,…” did you catch that? “…Thou hast all powers to change hearts, take then mine and change
it. Show the world what thou canst do for those who love thee. Make me a
saint, make me thy worthy child. This is my hope.”
· Alkitab berkata bahwa kita diubahkan dengan
merenungkan Yesus, dengan memandang Yesus. Perhatikan apa kata Liguori
bagaimana kita diubahkan. Hal. 70, “Engkau begitu murni dan aku najis dengan banyak dosa; engkau
begitu rendah hati dan aku begitu sombong; engkau begitu suci dan aku begitu
jahat. Kalau begitu, inilah yang harus engkau lakukan, o, Maria, karena
engkau mencintai aku, jadikan aku seperti engkau. Engkau memiliki segala kuasa untuk mengubah hati…” apakah kalian menangkap ini? “…Engkau memiliki segala kuasa untuk
mengubah hati, kalau begitu ambillah punyaku dan ubahkanlah. Tunjukkan kepada
dunia apa yang bisa engkau lakukan bagi mereka yang mencintaimu. Jadikan aku
orang suci, jadikan aku anakmu yang layak. Inilah harapanku.”
· Scripture says that we're protected from the power of
Satan through Jesus. Notice this statement in Liguori, page 148. “As wax melts before the fire, so do the devils lose their power against those
souls who often remember the name of Mary, and devoutly invoke it, and
still more so if they also endeavor to imitate her virtues.”
· Alkitab berkata bahwa kita dilindungi dari kuasa
Setan melalui Yesus. Perhatikan pernyataan ini di buku Liguori hal. 148, “Sebagaimana lilin meleleh di depan api,
demikian pula Iblis, yang kehilangan kuasanya
atas jiwa-jiwa yang sering ingat nama Maria, dan dengan setia memohon
padanya, dan terlebih lagi jika mereka berusaha meniru
kebajikan-kebajikannya.”
· Scripture says that Jesus is our propitiation. Page 178
of The Glories of Mary we find
this statement of Liguori. It's actually a prayer of his at the
end of a chapter. He says, “I do not even fear an angry God for a single prayer of thine will appease Him.” That's page 178.
Does
God need to be appeased? Doesn't God love us?
· Kitab Suci berkata bahwa Yesus-lah
yang mendamaikan kita. Hal. 178 The Glories
of Mary kita melihat pernyataan Liguori ini. Sebenarnya ini adalah doanya
pada akhir bab tersebut. Dia berkata, “Aku bahkan tidak takut pada Allah yang
pemarah karena satu doamu saja akan meredakan
Dia.” Ini hal. 178.
Apakah
Allah perlu diredakan amarahnya? Tidakkah Allah mengasihi kita?
· The Bible says that Jesus has a name that is exalted
above every other name. Notice this amazing statement. Page 260. “The whole Trinity, o, Mary, gave thee a name after that of
thy Son above every other name, that in thy
name every knee should bow, of things in heaven, on earth and under the
earth.”
That's
Philippians 2. It applies to Jesus there.
· Alkitab berkata bahwa nama Yesus
ditinggikan di atas segala nama yang lain. Perhatikan pernyataan yang luar biasa
ini, hal. 260: “Seluruh Trinitas, o, Maria, memberikan
kepadamu satu nama, yang setelah Anakmu, di atas segala nama lain, agar di dalam namamu setiap lutut akan bertelut, baik
yang di Surga, di bumi, dan di bawah bumi.”
Itu
Filipi 2 [ayat 10]. Di situ diaplikasikan kepada Yesus.
· You remember the Bible says that when we die our hope is
found in Jesus? Well, notice page 103 of Liguori, speaking about
Richard of St. Lawrence, he asks, “Who would dare
accuse one who is patronized by the mother of Him who is to judge?”
· Kalian ingat Alkitab berkata bahwa
saat kita mati, harapan kita ada pada Yesus? Nah, perhatikan hal. 103 buku
Liguori, berbicara tentang Richard dari St. Lawrence, dia bertanya, “Siapa yang berani menuntut orang yang
dilindungi oleh ibu Dia yang akan menghakimi?”
· Mary not only assists her beloved servants at death and
encourages them, but she herself accompanies them to the tribunal seat
of God.
Well, you have two problems there: the state of the
dead problem, and you have the problem of her accompanying the person who has
died to the tribunal of God.
· Maria bukan saja membantu hamba-hamba
yang dikasihinya pada saat kematian dan mendukung mereka, tetapi dia sendiri
menemani mereka ke takhta pengadilan Allah.
Nah, di sini ada dua masalah: masalah
status orang mati, dan masalah Maria menemani orang yang mati ke pengadilan Allah.
· The Bible says that Jesus is omnipotent. He can do all
things. Listen to this amazing statement. Page 181. He's quoting
Richard of St. Lawrence. “Yes, Mary
is omnipotent, for the queen by every law enjoys the same privileges of
the king. And as the power of the Son and that of the mother is the same, a
mother is made omnipotent by an omnipotent Son.”
On page 275 he quotes a prayer of St. Germanus of
Constantinople. “Oh Mary,
thou art omnipotent to save sinners, nor needest thou any other
recommendation, for thou art the mother of true life.”
· Alkitab berkata Yesus itu Mahakuasa,
Dia bisa melakukan segala hal. Dengarkan pernyataan yang luar biasa ini, hal.
181, dia mengutip Richard dari St. Lawrence, “Ya, Maria
itu mahakuasa, karena ratu menikmati hak-hak khusus yang sama dengan
rajanya. Dan sebagaimana kuasa Sang Anak dan ibuNya itu sama, ibuNya menjadi
mahakuasa oleh kemahakuasaan Anaknya.”
Di hal. 275, dia mengutip doa St.
Germanus dari Konstantinopel, “O, Maria, engkau mahakuasa
dalam menyelamatkan orang-orang berdosa, engkau tidak membutuhkan
rekomendasi yang lain, karena engkaulah ibu dari hidup yang sejati.”
· Jesus is the morning star so, of course, Mary has to be the
star. Page 122, he quotes St. Bernard. “If thou wouldest
not be lost in the tempest cast thine eyes on the star and invoke Mary.”
· Yesus itulah bintang fajar, maka
tentu saja Maria juga harus menjadi bintang. Hal. 122, dia mengutip St.
Bernard, “Jika kamu tidak mau
hilang dalam badai, arahkanlah pandanganmu kepada bintang itu dan mohonlah Maria.”
· The mercy seat that was above the ark of the covenant
represents the throne of God. But, of course, in Roman Catholic
theology, the mercy seat is Mary. Notice this quotation from page
111. “In the book of Exodus we read that God
commanded Moses to make a mercy seat of the purest gold, because it was
thence that He would speak to him. St. Andrew of Crete says that
the whole world embraces Mary as being
this propitiatory.” which is actually the meaning
of the word “mercy seat.”
·
Tutup
pendamaian yang di atas Tabut Perjanjian melambangkan takhta Allah. Tetapi
tentu saja dalam theologi Roma Katolik, tutup pendamaian itu Maria.
Perhatikan kutipan ini dari hal. 111: “Dalam kitab Keluaran kita membaca bahwa
Allah menyuruh Musa membuat sebuah tutup pendamaian dari emas murni karena
dari sanalah Allah akan berbicara kepadanya. St. Andrews dari Kreta berkata
bahwa seluruh dunia
meyakini Maria sebagai pendamaian ini.” Yang arti sebenarnya adalah makna kata “tutup
pendamaian”.
·
The Bible says that
Jesus is the last Adam, so, of course, Mary has to be the last
Eve. Now notice this statement. This is found on page 113. “Hence St. Irenaeus remarks that as Eve was seduced by a
fallen angel to flee from God, so Mary
was led to receive God into her womb, obeying a good angel. And
thus by her obedience repaired Eve's
disobedience, and became her advocate and that of the whole human race.”
·
Alkitab
berkata bahwa Yesus adalah Adam yang terakhir, maka tentu saja Maria haruslah
menjadi Hawa yang terakhir. Perhatikan pernyataan ini, ini terdapat di hal.
113: “Oleh karena itu,
St. Irenaeus berkomentar bahwa sebagaimana Hawa ditipu oleh satu malaikat
yang berdosa untuk lari dari Allah, demikianlah Maria dipimpin untuk menerima
Allah dalam rahimnya, mematuhi satu malaikat yang baik. Dengan demikian, kepatuhan Maria itu memperbaiki ketidakpatuhan
Hawa, dan menjadi pembelanya [= pembela Hawa] dan selduruh umat manusia.”
· On page 165 he quotes St. Bernard, "that as a man and a woman cooperated in our
ruin, so it was proper that another man and another woman should cooperate in our redemption;
and these two were Jesus and His mother Mary.”
· Di hal. 165 dia mengutip St.
Bernard, “bahwa sebagaimana seorang laki-laki dan seorang perempuan bekerjasama dalam
kejatuhan kita, maka layaklah seorang laki-laki yang lain dan seorang
perempuan lain bekerjasama dalam penyelamatan
kita; dan mereka berdua itu adalah Yesus
dan ibuNya, Maria.”
· The Bible says that Jesus crushed the head of the
serpent. Notice in Liguori, page 141, according to him who crushed
the head of the serpent? “From the very beginning God foretold the
victory and empire that our queen would one day obtain over the
serpent,…” who
would obtain over the serpent? Our queen! “…when He announced that a woman should
come into the world to conquer him. ‘I will put enmities between thee and the
woman ~ she shall crush thy head.’”
· Alkitab berkata bahwa Yesus yang
meremukkan kepala ular. Perhatikan di Liguori hal. 141, menurut dia siapa
yang meremukkan kepala ular? “Dari sejak semula, Allah telah menubuatkan
kemenangan dan kerajaan yang pada suatu hari akan diperoleh ratu kita atas
ular itu…” Siapa yang
memperoleh kemenangan atas si ular? Ratu kita! “…ketika Dia mengumumkan bahwa seorang
perempuan akan datang ke dunia untuk mengalahkan dia. ‘Aku aka membuat
permusuhan antara kamu dan perempuan ~ perempuan
itu akan meremukkan kepalamu.”
· On page 142 we find this statement about Genesis 3:15. “Mary then was this
great and valiant woman who conquered
the devil and crushed his head by bringing down his pride. And as
it was foretold by God Himself, ‘she shall crush thy head’.”
Some doubt as to whether these words refer to Mary, or whether they do not rather refer to Jesus Christ. For the Septuagint renders them, “He shall crush thy head.” But in the Vulgate, which alone was approved by the sacred Council of Trent, we find “she” and not “He”.
And
thus it was understood by St. Ambrose, St. Jerome, St. Augustine, and a
great many others. Quoting tradition, quoting the fathers.
· Di hal. 142 kita mendapati pernyataan
ini tentang Kejadian 3:15, “Jadi Maria-lah perempuan
yang hebat dan perkasa yang mengalahkan Iblis
dan meremukkan kepalanya dengan mengalahkan kesombongannya. Dan
sebagaimana telah dinubuatkan oleh Allah sendiri, ‘Dia (perempuan) akan
meremukkan kepalamu’.”
Ada yang ragu-ragu apakah kata-kata
ini mengacu kepada Maria, atau apakah kata-kata ini tidak mengacu kepada
Yesus Kristus, karena dalam kitab Septuagin dikatakan, ‘Dia (laki-laki) akan
meremukkan kepalamu.’.
Tetapi dalam kitab Vulgata yang disetujui hanya oleh Konsili Kudus Trent,
kita temukan kata “dia (perempuan)” dan bukan “Dia (laki-laki)”. Maka itulah
yang dipahami oleh St. Ambrose, St. Jerome, St. Augustine, dan banyak lagi
yang lain, mengutip tradisi, mengutip bapak-bapak gereja.
·
Scripture says that
Jesus was in the pillar of fire and the pillar of cloud. Guess who
is in the pillar of fire and the pillar of cloud according to Roman
Catholic theology? Page 147. “It is said in the Old Testament that God
guided His people from Egypt to the land of promise, by day in a
pillar of cloud and by night in a pillar of fire. This stupendous pillar, at times as a cloud at others a fire
says Richard of St. Lawrence, was a figure of
Mary. Fulfilling the double office, she constantly excercises
for our good. As a cloud she protects us from the ardor of, or the
burning of divine justice, and as fire she protects us from the devils.”
· Alkitab berkata bahwa Yesus adalah
tiang api dan tiang awan. Coba tebak siapa tiang api dan tiang awan menurut
theologi Roma Katolik? Hal. 147: “Dikatakan dalam Perjanjian Lama bahwa Allah membimbing
umatNya dari Mesir ke tanah perjanjian, pada siang hari dalam tiang awan, dan
pada malam hari dalam tiang api. Tiang yang
menakjubkan ini, terkadang sebagai awan dan terkadang sebagai api, kata
Richard dari St. Lawrence, adalah bentuk
Maria. Dengan menggenapi dua jabatan, dia terus-menerus berbuat untuk
kebaikan kita. Sebagai awan dia melindungi kita dari intensitas atau
pembakaran keadilan ilahi, dan sebagai api dia melindungi kita dari para
iblis.”
· The Bible says that we're supposed to cast out devils in
the name of Jesus. Liguori says it's supposed to be done in the name of
Mary.
Notice page 96. This is
a very humorous example. “Bernardine de Bustis relates that a bird
was taught to say Hail Mary. A hawk was on the point of seizing
it when the bird cried out, ‘Hail Mary!’ In an instant the hawk
fell dead. God intended to show thereby that if even an
irrational creature was preserved by calling on Mary, how much
more would those who are prompt in calling on
her when assaulted by devils be delivered from them.”
·
Alkitab
berkata bahwa kita harus membuang iblis dalam nama Yesus. Liguori berkata itu
seharusnya dilakukan dalam nama Maria.
Perhatikan hal. 96, ini adalah
contoh yang lucu. “Bernardine de Bustis mengisahkan bahwa seekor burung diajari
berkata ‘Salam Maria’. Seekor elang nyaris akan menerkamnya ketika burung itu
berteriak ‘Salam Maria!’ dan dalam sekejap elang itu jatuh mati. Dengan
kejadian ini Allah berniat menunjukkan bahwa bahkan seekor makhluk yang tidak
bisa berpikir, diselamatkan karena memanggil Maria, betapa lagi mereka yang cepat dalam memanggilnya saat diserang oleh
iblis-iblis akan diselamatkan dari mereka.”
· Page 265. He quotes Thomas a Kempis. “Thomas a Kempis affirms that the
devils fear the Queen of Heaven to such a degree, that only on hearing her great name
pronounced they fly from him who does so as from a burning fire.”
· Hal. 265, dia mengutip Thomas a
Kempis: “Thomas a Kempis
menguatkan bahwa iblis-iblis sedemikian
takutnya kepada ratu Surga, hanya mendengar
nama besarnya, mereka sudah lari dari
dia yang mengucapkannya, seakan-akan lari dari api yang menyala-nyala.”
· Our time is just about up. But, you know, Jesus is the
water of life, so guess who is the aqueduct according to Liguori?
This is page 159, quoting St. Bernard. “Before the birth of
the Blessed Virgin, a constant flow
of graces was wanting because this aqueduct
did not exist.”
· Waktu kita hampir habis. Tetapi
kalian tahu, Yesus adalah air kehidupan, jadi tebaklah siapa yang menjadi
saluran air menurut Liguori? Ini di hal. 159, mengutip St. Bernard, “Sebelum kelahiran Perawan Yang Diberkati, ada kekurangan aliran karunia karena saluran air itu belum ada.”
· Jesus, according to the Bible, is the peace maker. Notice
Liguori, page 197. He's quoting a prayer of William of Paris. “Since then, Oh Mary, thy
office is to be the peace maker between
God and man, let thy tender compassion, which far exceeds all my
sins, move thee to succor me…” and that is to
help me.
· Yesus, menurut Alkitab, adalah
pendamai. Perhatikan Liguori hal. 197, dia mengutip doa William dari Paris, “Sejak itulah, o, Maria, jabatanmu ialah menjadi pendamai
antara Allah dengan manusia. Biarlah kelembutan rasa ibamu, yang jauh
melampaui segala dosaku, menggerakkan engkau untuk menolongku…” itu artinya membantuku.
·
She's called the tower of refuge. That's on page
201.
· Dia disebut menara perlindungan. Itu ada di hal. 201.
·
On page 205 we're told
that Mary draws all men to herself.
· Di hal. 205, kita diberitahu bahwa
Maria menarik semua orang kepada dirinya.
·
On page 243 we're told
that she gives eternal life.
· Di hal. 243, kita diberitahu bahwa dia memberikan hidup kekal.
·
She's, according to
Liguori, page 29, she's worthy of being praised and glorified by all of
the heavenly hosts. Notice this quotation. “If all the tongues of men were put together, and even if
each of their members was changed into a tongue, they would not suffice to praise her as much as she
deserves.”
· Menurut Liguori, hal. 29, Maria itu
layak dipuja dan dimuliakan oleh semua bala tentara Surgawi. Perhatikan
kutipannya, “Jika
semua lidah manusia dijadikan satu, bahkan jika setiap anggota tubuh mereka
diubah menjadi lidah, semua itu tidaklah
cukup untuk memuja dia (Maria) yang selayaknya dia terima.”
·
She's called our
hope. We are saved by her merits.
·
Dia
disebut harapan kita. Kita diselamatkan oleh
jasanya.
·
She's called the rainbow.
·
Dia
disebut pelangi.
·
And finally, Roman
Catholic theology teaches, and we'll study this later on, that when
Mary died her body saw no corruption. She was buried, she resurrected
the third day, she ascended to heaven, and she sat at the right hand of
Jesus.
Now you tell me where the Bible gives any of this
scenario about Mary. Nowhere!
·
Dan
akhirnya, theologi Roma Katolik mengajarkan ~ dan ini nanti akan kita
pelajari ~ bahwa ketika Maria meninggal, tubuhnya tidak membusuk. Dia dikuburkan, dia bangkit pada hari ketiga, dia
naik ke Surga, dan dia duduk di tangan kanan Yesus.
Sekarang,
coba kalia tunjukkan di mana di Alkitab ada skenario demikian tentang Maria.
Tidak ada!
What
has happened is this book has totally stolen the glory which belongs to
Jesus, and it has given it to a creature, Mary.
Our only hope, folks,
is found in Jesus, not in a creature.
Apa yang terjadi ialah buku ini telah
mencuri kemuliaan milik Yesus, dan telah memberikannya kepada seorang makhluk
ciptaan, Maria.
Harapan
kita, Saudara-saudara, ada dalam Yesus, bukan dalam diri seorang makhluk
ciptaan.
22 03 17
|
No comments:
Post a Comment